لیست اخبار صفحه :61
تحول در آموزش بالینی با وب‌اپلیکیشن بومی‌سازی‌شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران

تحول در آموزش بالینی با وب‌اپلیکیشن بومی‌سازی‌شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران

در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، یکی از طرح‌های نوآورانه ارائه‌شده، به معرفی وب‌اپلیکیشنی آموزشی اختصاص داشت که با هدف ارتقای مهارت‌های استدلال بالینی در میان دستیاران قلب و داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و پیاده‌سازی شده است. دکتر رامین انصاری، با اشاره به ضرورت بهبود تصمیم‌گیری بالینی در محیط‌های درمانی، عنوان کرد: «در این پروژه ابتدا چالش‌های موجود در آموزش بالینی تحلیل و پس از انجام نیازسنجی با استفاده از پنل خبرگان، محتوای مورد نیاز برای توسعه سامانه آماده‌سازی شد.» وی افزود: «کاربر پس از ورود به سامانه، اطلاعات بیمار را وارد می‌کند. سپس، سامانه با استفاده از حدود ده محاسبه‌گر بالینی، داده‌های ثبت‌شده را تحلیل کرده و توصیه‌هایی در خصوص نوع دارو، میزان دوز و ملاحظات دارویی مرتبط ارائه می‌دهد.»

 نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران برگزار شد
لزوم هم‌افزایی روابط عمومی‌ها برای ارتقای اطلاع رسانی در حوزه سلامت

نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در تهران برگزار شد

نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، علوم بهزیستی و توانبخشی و انستیتو پاستور ایران سه شنبه 13 خرداد 1404 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. مسعود آسیما مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این نشست با تأکید بر اهمیت اشتراک تجربه و هم‌افزایی بین روابط عمومی‌ها گفت: «بسیاری از حوزه‌های فعالیت‌ ما از جمله برنامه پزشکی خانواده و جوانی جمعیت، آموزش های عمومی و ... اشتراکات زیادی با هم دارند. اگرچه در نقشه ساختارها، تفکیک‌هایی دیده می‌شود، اما در عمل این مرزها آن‌قدر نزدیک‌اند که می‌توان فعالیت‌های مشترک مؤثری داشت.»

فراخوان ثبت‌نام در بزرگ‌ترین انتخابات صنفی کشور

فراخوان ثبت‌نام در بزرگ‌ترین انتخابات صنفی کشور

انتخابات سازمان نظام پزشکی، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنفی کشور در حوزه سلامت، فرصتی برای ایفای نقش مستقیم جامعه پزشکی در سیاست‌گذاری صنفی، تقویت ساختارهای حرفه‌ای و دفاع از حقوق تخصصی است. فرآیند ثبت‌نام داوطلبان برای عضویت در ارکان سازمان آغاز می‌شود. از همه اعضای واجد شرایط دعوت می‌شود با حضور فعال در این فرآیند، در مسیر توسعه‌ حرفه‌ای، انسجام صنفی و ارتقای نظام سلامت کشور مشارکت کنند.

انقلاب هوش مصنوعی در درمان لوسمی حاد
امیدهای تازه برای درمان سرطان خون

انقلاب هوش مصنوعی در درمان لوسمی حاد

دکتر مائده روزبهانی، پزشک و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با برنامه «نویار» در شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه هوش مصنوعی توانسته مسیر درمان را متحول کند، گفت: ما موفق شدیم با مدل‌سازی داده‌های بیماران، ابزاری بسازیم که میزان موفقیت پیوند سلول‌های بنیادی را با دقتی چشمگیر پیش‌بینی می‌کند. این دستاورد می‌تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیمات درمانی دقیق‌تری بگیرند و بیماران را با اطمینان بیشتری به سمت بهبودی هدایت کنند.

انتصاب مدیر هسته گزینش دانشگاه علوم پزشکی تهران به سمت مشاور اجرایی دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

انتصاب مدیر هسته گزینش دانشگاه علوم پزشکی تهران به سمت مشاور اجرایی دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

دکتر خسرو صادق نیت، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی در حکمی علی روزبهانی مدیر هسته گزینش دانشگاه علوم پزشکی تهران را با حفظ سمت به عنوان مشاور اجرایی دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منصوب کرد.

مدیریت تعارض در آموزش پزشکی؛ ابتکار دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشنواره شهید مطهری
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران

مدیریت تعارض در آموزش پزشکی؛ ابتکار دانشگاه علوم پزشکی تهران در جشنواره شهید مطهری

در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری، طرح «طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش مدیریت تعارض بر اساس مدل فوگ به دانشجویان عمومی علوم پزشکی» از دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به کسب رتبه برتر شد. این طرح نوآورانه با مشارکت جمعی از اساتید برجسته حوزه آموزش پزشکی اجرا شده است. دکتر بصیری با اشاره به خلأ آموزش مهارت‌های نرم در نظام آموزشی پزشکی کشور گفت:«بسیاری از مهارت‌های ضروری مانند حل تعارض، مذاکره و برقراری ارتباط مؤثر، به‌صورت رسمی در هیچ بخشی از آموزش پزشکی گنجانده نشده‌اند. در حالی‌که این مهارت‌ها تأثیر مستقیم بر عملکرد بالینی و ارتباط با بیمار دارند.»

تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای ارتقای آموزش میدانی دانشجویان علوم پزشکی در مراکز جامع سلامت امضا شد

تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای ارتقای آموزش میدانی دانشجویان علوم پزشکی در مراکز جامع سلامت امضا شد

نشست تخصصی آموزش پزشکی با حضور دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، دکتر علی رضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از اساتید برجسته کشور، روز یکشنبه 11 خرداد 1404 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن دارالفنون برگزار شد.

افزایش چشمگیر مشاوره‌های فرزندآوری در پایگاه سلامت جامعه شهری شهرستان ری
گفت‌وگو با مراقبان سلامت موفق در طرح جوانی جمعیت

افزایش چشمگیر مشاوره‌های فرزندآوری در پایگاه سلامت جامعه شهری شهرستان ری

سیما گلفشان، مسئول پایگاه شماره دو احدشهرستان ری دانشگاه علوم پزشکی تهران، از گسترش چشمگیر خدمات این مرکز در حوزه جوانی جمعیت و افزایش آمار مشاوره‌های فرزندآوری خبر داد. وی با اشاره به اقدامات این مرکز در راستای سیاست‌های کلان جمعیتی کشور اظهار داشت: «در حال حاضر، کشور ما در وضعیت هشدار از نظر جمعیت قرار دارد و پنجره جمعیتی به سرعت در حال بسته شدن است. اگر این روند ادامه پیدا کند، تا سال ۱۴۳۰ حدود یک‌ سوم جمعیت ایران سالمند خواهد بود. از این‌رو، برنامه‌ریزی گسترده‌ای در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری انجام داده‌ایم». گلفشان ادامه داد: «مرکز ما در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۷۳ مورد مشاوره فرزندآوری ارائه داد. این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۳۰ مورد رسید، اما با تلاش‌ همکاران و توسعه فعالیت‌ها، در سال ۱۴۰۳ تاکنون موفق به ارائه ۲۳۴۵ مشاوره تخصصی فرزندآوری شده‌ایم که نشان‌دهنده رشد قابل توجهی در این زمینه است».

استفاده از مدل علم به عمل برای ترویج ترجمان دانش در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
گفت و گو با برگزیدگان هجدهمین جشنواره شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی تهران

استفاده از مدل علم به عمل برای ترویج ترجمان دانش در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر آزاده کیومرثی، استادیار خون و سرطان کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و برگزیده جشنواره آموزشی شهید مطهری، اعلام کرد که طرح «اجرایی‌سازی ادغام‌یافته فرآیند آموزشی و ترویج مفهوم ترجمان دانش بر اساس چهارچوب علم به عمل» با هدف ارتقای کیفیت آموزش پژوهش در دانشکده پزشکی طراحی و اجرا شده است. وی تأکید کرد که در این طرح، با بهره‌گیری از مدل علمی "Knowledge-to-Action"، فرایند آموزش ترجمان دانش برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان در مقاطع مختلف به‌صورت ساختاریافته پیاده‌سازی شده است. دکتر کیومرثی بیان کرد: بررسی‌ها نشان داد بسیاری از اعضای هیئت علمی و فراگیران با مفهوم و مصادیق ترجمان دانش آشنایی کافی ندارند و همین موضوع ضرورت اجرای چنین برنامه‌ای را روشن کرد.